perjantai 8. elokuuta 2014

Perusruokaa ja herkkujen leivontaa

Kun vaimoni kuoli 14 vuotta sitten, seurakunta järjesti leskeksi jääneille kurssin. Yhtenä tehtävänä oli miettiä, miten tulla toimeen jatkossa. Ilmoitin, että voisin opetella ruoan laittoa. En kuitenkaan mennyt millekään ruoanlaittokursille ja muutenkin se ruoan valmistamisen halukkuus ei toteutunut käytännössä. Minulla oli sellainen käsitys, että en osaa laittaa ruokia, joissa täytyy käyttää useita aineita. Niiden yhdisteleminen tuntui minusta mahdottomalta. Sen sijaan ostin kaupasta tai ravintoloista valmisruokia.

Vime keväänä huhtikuun lopulla aloin miettiä asiaa uudelleen. Silmiini osui Pirkassa oleva mustikkapannukakun resepti. Päätin kokeilla sitä. Ei se aivan täydellisesti onnistunut. Hieman liian tumma siitä tuli päältä. Ehkä osasyynä oli se, että minulla on kiertoilmauuni enkä tiennyt, että siinä pitää olla hieman alhaisempi lämpötila kuin tavallisessa uunissa. Vasta jälkeenpäin muistin tämän.

Mustikkapannukakku
Tavallinen pannukakku

Sitten aloin tutkia nettiä ja sieltä löytyi valtava määrä ruokareseptejä. Tein vielä toisen tavallisen pannukakun eri reseptillä ja siitä tuli kyllä parempi kuin ensimmäisestä.

Seuraavaksi piti siirtyä valmistamaan kodin perusruokaa. Ensimmäiseksi valmistin nakkikeiton ja se onnistui mielestäni ihan hyvin. Seuraavana yritin valmistaa karjalanpaistia. Ennen kuin olin tutkinut reseptiä, minusta tuntui, että se on erittäin vaikea valmistaa. Mutta resepti oli tosiasiassa hyvin yksinkertainen.

Karjalanpaisti
Jauhelihamakaronilaatikko
Jauhelihapihvit
Seuraavana valmistin itselleni ateriaksi jauhelihamakaronilaatikon ja vähän myöhemmin jauhelihapihvejä. Koska annokset olivat liian suuria, panin osan pakastimeen ja söin niitä sieltä vähitellen.

Nakkikeiton lisäksi olen tehnyt lohikeittoa ja pari kertaa bataattikeittoa.

Sitten toukokuun lopulla aloin miettiä jo kuivakakun leipomista. Vaikka tämä tiikerikakku oli ensimmäinen leipomani kakku, se onnistui mielestäni melko hyvin ja muutkin kehuivat sen makua hyväksi. Ehkä se oli osittain moukan tuuria. Seuraavaksi leivoin hedelmäkakun ja sitruunakakun. Nämäkin maistuivat hyviltä. Mutta sitten tuli takapakkia kakun leivonnassa. Valmistin ananaskakun. Jo resepti oli totutusta poikkeava. Minun lisäkseni sitä ihmetteli joku muukin. Kakun sisusta oli kuin kumia ja se painoikin normaalia enemmän. Ohjeessa oli paistoaika 50-60 minuuttia. Minulla se oli uunissa 52 minuuttia. Mikähän mahtoi mennä pieleen?

Tiikerikakku
Hedelmäkakku
Epäonnistunut ananaskakku
Mustikkapiirakoita olen tehnyt jo kolmella eri reseptillä ja viimeinen on ollut mielestäni paras. Niitä olen tarjonnut jo vieraillekin.
Ensimmäinen leipomani mustikkapiirakka
Paremmalla reseptillä tehty mustikkapiirakka
Sämpylöitä olen leiponut jo useamman kerran ja niitäkin olen tarjonnut vieraille.

Sämpylöitä
Ruoanlaitto on alkanut sen verran kiinnostaa, että hankin sitä varten yleiskoneen. Lähinnä ajatukseni oli valmistaa sillä sämpylä- ja pullataikinoita. Mutta kun siinä tuli mukana lisälaitteita, niin muutaman pirtelön olen tehnyt jo tehosekoittimella.

Yleiskoneeni
Millaisia kokemuksia lukijoilla on ruoanlaitosta ja leivonnasta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti