tiistai 29. joulukuuta 2015

Kuntoiluvuoteni 2015

Vuosi 2015 on melkein mennyt ja nyt voin tehdä katsauksen menneeseen kuntoiluvuoteen. Lajit ovat käytännössä melkein samat kuin edellisenäkin vuotena. Vuonna 2014 kokeilin yhden kerran rullaluistelua, mutta vuonna 2015 en kertaakaan.

Vuosaaressa pyöräilemässä
Kävely ja pyöräily ovat entiseen tapaan päivinä ja kilometreinä mitattuna eniten harrastamiani lajeja. Vuonna 2015 olen kävellyt eniten päivinä mitattuna (322 päivänä), mutta kilometrejä on kertynyt eniten pyöräilyssä (1829 km). Aloitin pyöräilykauden normaalia aikaisemmin eli maaliskuussa. Kävelyä on kertynyt edelliseen vuoteen verrattuna enemmän, mutta pyöräilyä taas vähemmän.  Yksi syy on se, että sairastin kuumeetonta flunssaa marras-joulukuussa noin kuukauden ajan. En pyörällyt tällöin ollenkaan, vaikka siihen olisi ollut hyvät mahdollisuudet. Sen sijaan tein lyhyitä kävelylenkkejä muutamina päivinä.

Kuntosalilla
Kuntosalilla olen pyrkinyt käymään kerran viikossa. Minulla on mahdollisuus käydä ilmaiseksi entisen työantajani Ilmarisen kuntosalilla. Ihan joka viikko se ei ole kuitenkaan onnistunut, jos en ole ollut täällä Helsingissä tai olen ollut sairaana. Käyntejä on kertynyt 40 vuonna 2015.

Vesijuoksun aloitin vuonna 2014 ja jatkoin sitä vuonna 2015. Talvella, keväällä ja syksyllä kävin Mäkelänrinteen uimahallissa vesijuoksemassa ja uimassa. Kesällä kävin Uimastadionilla ja ensimmäistä kertaa Kumpulan maauimalassa. Siellä ei ollut niin tungosta kuin Uimastadionilla. Käyntikertoja tuli yhteensä 27 ja matkaa kertyi 24 km.

Kivikon hiihtohallissa
Viime talvi oli erittäin heikko hiihtäjän kannalta, kun lunta ei ollut riittävästi hiihtämiseen. Olen jatkanut hiihtokautta Kivikon hiihtohallissa syksyisin. Tänä vuonna olen hiihtänyt siellä vain kaksi kertaa. Hiihdän nykyisin vain perinteisellä tyylillä. Tällä tavalla kilometrejä ei kerry niin paljon kuin vapaalla tyylillä. Vuonna 2015 hiihdin vain 249 km.

Edellä mainittujen lisäksi kuntosuorituksia minulle on kertynyt marjojen poiminnasta, auton pesusta, auton renkaiden vaihdosta, sauvakävelystä ja retkiluistelusta.

Olen käyttänyt Moves-ohjelmaa iPhonessani jo useita vuosia. Mittaan sillä kävely-, pyöräily- ja muita matkoja. Myös käytetyn ajan se mittaa. Jos minulla on iPhone mukanani, ohjelma tunnistaa mm. kävelyn ja pyöräilyn ja mittaus tapahtuu automaattisesti. Minun ei tarvitse erikseen aloittaa mittausta.

Olen käyttänyt Sports Trackeria ja HeiaHeia-ohjelmaa kuntosuoritusten tallentamiseen. Kun Moves mittaa suorituksia automaattisesti, siirrän tulokset käsin sekä Sports Tracker- ja HeiaHeia-ohjelmaan. Niistä saan sitten erilaisia kokoomatietoja esim. vuosittain.

Aktiivisuus-ohjelman ilmoitus
Kun ostin vuoden 2015 lokakuun alussa Apple Watch-älykellon, siinä on mm. ohjelma, joka mittaa automaattisesti aktiivisuutta päivittäin. Aktiivisuus-ohjelma mittaa liikkumista kaloreina, liikuntaa aikana ja matkana sekä seisomista. Jos olet istunut melkein tunnin, saat huomautuksen, että nyt pitäisi nousta ylös ja liikkua vähintään yksi minuutti. Myös muita huomautuksia tulee. Älykello mittaa myös sykettä.

Millaisia kuntolajeja lukijat harrastavat?


2 kommenttia:

  1. Pääasiallinen kuntoilulaji minulla on ollut juoksulenkeillä käynti. Yleensä noin 5 - 10 km. Jonkin verran olen harrastanut myös pyöräilyä ja kävelylenkkejä. Minulla tuli syksyllä kuntoiluharrastuksiin samanlainen paussi kuin sinullakin: kuumeeton flunssa, joka kesti reilut kaksi kuukautta! Ei tainnut olla ihan tavallinen flunssa, koska eläessäni en ole yli kahta viikkoa sairastanut flunssaa. Minulla on käytössä Sports Tracker; se on ihan hauska ohjelma, näkyy esimerkiksi suoritettu matka kartalla. En tosin käytä tuota ohjelmaa kovin usein. Ehkäpä pitäisi ruveta ihan systemaattisesti sitä käyttämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Ilkka. Eilen käytin Sports Trackeria, kun olin hiihtämässä Paloheinässä. Se kuluttaa melkoisesti kännykän akkua. Kun lopetin hiihtämisen ja tallensin suorituksen, kännykkä sammahti heti sen jälkeen.

      Poista