keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Pyöräillen Tallinnassa

Kun palasin pyörämatkalta Tukoholmasta viime kesäkuussa, suunnittelin jo silloin vastaavaa matkaa Tallinnaan. Viime viikonloppuna se sitten toteutui tuttavani kanssa.

Pääkohteina olivat käynti Rocca Al Maren ulkoilmamuseossa, entisen työkaverini tapaaminen ja polkupyörämatka Piritaan.

Kun laiva saapui iltapäivällä Tallinnan satamaan, kävimme ensiksi hotellissa. Tämän jälkeen lähdimme sitten pyörällä kohti Rocca Al Marea. Ulkoilmamuseo on laajalla alueella, joten oli hyvä, että pyörä oli mukana. Sillä pääsimme mukavasti liikkumaan museoalueella. Siellä on myös ravintola, jossa söimme virolaista perinneruokaa mulgipuderia.

Kun illalla palasimme Tallinnan keskustaan, menimme tapaamaan entistä työkaveriani Mattia ja hänen vaimoaan. Heillä on on ihastuttava pieni yksiö aivan kaupungin keskustassa, mutta silti rauhallisella paikalla. Kiitokset omistajille, että saimme nähdä somasti sisustetun vapaa-ajan asuntonne.

Seuraavana päivänä lähdimme heti aamupäivällä kohti Piritaa. Päivä oli melko tuulinen. Pyöräreitti oli erinomainen, mutta kun tuuli oli vastainen, siirryimme rannalta puiston puolelle ja pyöräilimme metsän siimeksessä Piritaan saakka. Takaisin tulimme rantatietä pitkin, sillä tuuli oli nyt myötäinen eikä tarvinnut kuin kevyesti käyttää polkimia. Kaupungin keskustaan saavuttuamme tutustuimme vielä Kalamajan alueseen ja Lennusadam-merimuseoon.

Ulkoilmamuseon kahden eri olkikattoisen vanhan virolaisen talon pihalla.

Museoalueella oli paljon sammaleen peittämiä kiviaitoja.

Useita vanhoja tuulimyllyjä oli museoalueella koristeina.

Museoalueen ravintolassa söimme virolaista perinneruokaa mulgipuderia.

Raatihuoneentorilla kiinnitti huomiota turistien vähäinen määrä.

Piritan urheilukeskuksessa nuoret pojat ja tytöt harjoittelivat pyöräilyä velodromilla.

Piritan luostarin jäännökset

Piritan joki ja Piritan satama-aluetta

Lennusadam-merimuseossa oli paljon nähtävää. Tutustuimme mm. Lembit-sukellusveneeseen.

Tallinnasta lähtiessämme laivaan tuli useita moottoripyöräilijöitä ja polkupyöräilijöita.

Ovatko matkakohteet tuttuja lukijoille? Oletko tehnyt pyöräilymatkaa Tallinnaan?

1. Pyöräily Tallinnan laitamilla on mukavaa, mutta keskustassa ei pyöräteitä juuri ole.
    Tuttava

2. Pyörän ottaminen mukaan Tukholman matkalle on erinomainen idea. Samoin Tallinnaan. Tallinnassa autoilijat ovat ainakin jalankulkijoille monta kertaa kohteliaampia kuin Helsingissä. Aina pysähtyvät odottamaan suojatien ylitystä.

Mulgipuder on varmasti hyvää, mutta ei visuaalisesti kovin kiinnostavan näköistä. Olisi pitänyt varata teille vähän syötävää. Leipomotuotteet maksavat Tallinnassa vain puolet tai vähemmänkin Helsingin hinnoista. Viimeksi taisin syödä kunnon Sacher-leivoksen, hinta 90 senttiä. Ja konditorian rommikuulat (isot) 34 senttiä.

Matti

1. Minulla on hyviä kokemuksia pyörän kuljetuksesta laivalla. Pääsee mukavasti laivaan melkein jonottamatta ja nopeasti ulos määränpäässä.