perjantai 9. lokakuuta 2020

Korona-ajan tapahtumia

Blogini päivityksessä on ollut yli vuoden tauko. Osittain se johtuu korona-ajasta, mutta ei kuitenkaan täysin. Olisihan sitä voinut viime syksynä ja alkuvuodesta kirjoitella, jolloin ei ollut koronaa.

Vuodessa on ehtinyt tapahtua paljon sekä tietotekniikassa että harrastuksissani. Oikeastaan uusia harrastuslajeja minulle ei ole tullut, mutta harrastukset ovat muuttaneet muotoaan muuttoni takia ja osa on tauolla koronan takia.

Muutto Helsingistä Kauniaisiin piti minut kiireisenä alkukesän aikana.


Vapaaehtoistyö opastajana

Olen tehnyt vapaaehtoistyötä Enter ry:ssä noin 9 vuotta tietokone-, kännykkä- ja tablettiopastajana. Koronan takia lähiopastustyö keskeytettiin maaliskuun puolessa välissä. Etäopastusta oli kuitenkin tänä vuonna kevätkaudella. En osallistunut siihen.

Tänä syksynä Enter ry:ssä aloitettiin lähiopastus. En ole siihenkään osallistunut, kun opastuksessa pitää käyttää kasvosuojaimia. Jostain syystä kasvomaskin käyttö on minulle hankalaa. Silmälasit huurtuvat koko ajan, joten välillä ei näe mitään.

Digiopastusta korona-aikana olen antanut vain muutamille tutuille henkilöille.


Muutto Kauniaisiin

Asuin 12,5 vuotta Helsingissä Konepajan alueella. Tarkoitukseni ei ollut muuttaa sieltä pois. Siskoni, joka asuu Kauniaisissa, oli jo pidemmän aikaa houkutellut minua muuttamaan Kauniaisiin. En kuitenkaan ollut syttynyt ajatuksesta. Kesäkuun alussa hän rupesi katsomaan minulle uutta asuntoa. Kävin paria asuntoa katsomassa. Toiseen niistä lopulta sitten päädyin.

Kaikki tapahtui hyvin nopeasti. Vaikka oli korona-aika, tiesin, että oman asunnon myynti on melko helppoa. Konepajan alue on hyvin suosittu asuinalue nykyisin. Sinne on tulijoita.

Ilmoitin asuntoni myynnistä paikallisessa Facebook-ryhmässä ja heti tuli kyselyjä. Sitä kautta sain asuntoni myytyä ilman välittäjää. Vävyni avusti minua asunnon myynnissä laatimalla kauppakirjan. Kiitokset siitä hänelle.

Asunnon osto- ja myyntitapahtuman kanssa oli ongelmia, kun pankeista ei tahtonut saada kaupantekoaikoja. Lopulta se kuitenkin onnistui, kun ostin ensiksi uuden asunnon ja muutaman päivän kuluttua myin vanhan asuntoni. Tätä varten jouduin ottamaan kuitenkin väliaikaista lainaa.

Muuton valmisteluun jäi melko vähän aikaa, mutta muutto onnistui kuitenkin määräajassa heinäkuun alussa, kun sain hieman apua nuorimmalta veljeltäni ja vävyltäni.


Kauniaisten Suomalaiset Seniorit ry (KSS ry)

Tiesin tästä senioriyhdityksestä paljon jo etukäteen. Niinpä liityin siihen pian muuton jälkeen. Kesällä yhdistyksellä ei ole juuri toimintaa. Elokuun lopulla alkoivat kuitenkin keskiviikkokävelyt Kauniaisissa tai lähiympäristössä. Niihin olen osallistunut.



Pienryhmäretkiä lähiympäristöön järjestetään tänä syksynä. Toistaiseksi on käyty Hietaniemen hautausmaalla, jossa minäkin olin mukana.



Ainakin kaksi pienryhmäretkeä on vielä tulossa tänä syksynä. Pitempiä retkiä kotimaahan tai ulkomaille ei tänä vuonna enää järjestetä koronan takia. Samoin ns. tiistaikokouksia ei ole järjestetty viime keväänä eikä toistaiseksi tämän syksyn aikana.

Uuteen asuinympäristöön tutustuminen

KSS ry:n ohjatuilla kävelyillä olen päässyt tutustumaan uuteen asuinympäristööni. Lisäksi olen kävellyt paljon yksin Kauniaisissa ja myös osittain Espoon puolella. Myös pyöräilyä olen harrastanut. Tosin paljon vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Pyörällä olen käynyt Espoon puolella ja muutaman kerran Helsingissäkin.


Näillä kävely- ja pyöräilyretkillä olen ottanut valokuvia, joita olen julkaissut Instagramissa, Facebookissa omalla sivullani ja myös Puskaradio Granin Facebook-ryhmässä sekä silloin tällöin Twitterissä.


Miten lukijoiden korona-aika on kulunut?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti