sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Valokuvia Pohjois-Italiasta ja junamatkalta Sveitsissä

Tein matkan Italiaan Monzaan ystäväni Pietron ja hänen suomalaisen naisystävänsä luokse. Sain nauttia heidän vieraanvaraisuudestaan. Monzasta käsin kävimme tutustumassa mm. Milanon nähtävyyksiin. Matkan kohokohta oli kuitenkin junamatka maailman hitaimmalla Bernina Express-pikajunalla Tiranosta alppien yli Sveitsiin St. Moritziin ja takaisin. Korkein kohta junamatkalla on Ospizio Berninassa, joka sijaitsee 2253 metriä meren pinnan yläpuolella.

Lähdimme junamatkaa edeltävän päivän aamuna matkaan ajaen Como-järven rantaa pitkin. Poikkesimme mm. polkupyörämuseossa ja ihailemassa Villa Melzin puutarhoja Como-järven rannalla. Illalla saavuimme Bianzoneen, joka on 4 kilometrin päässä Tiranosta. Yövyimme B&B il Grappolossa (www.bbilgrappolo.it). Majatalon emäntä oli tosi ystävällinen. Suosittelen majataloa, jos sinne päin on aikomus matkustaa.

Viimeisenä päivänä kävimme tutustumassa Monzassa  yhteen museoon, Monzan tuomiokirkkoon  ja Monzan valtavaan vihreään puistoon.

Tarkoitus oli nousta ylös Milanon kuuluisaan torniin Torre Brancaan, mutta valitettavasti se oli suljettu. Niinpä kävelimme Milanon lähellä olevassa puistossa Parco Sempione. Siellä oli ulkomaalaisia vihkipareja kuvattavana. Koska oli vappu, yksi ilmapallokauppias yritti saada tuotteitaan myydyksi. Menekki ei tainnut olla kehuttava. Muuten Milanossa ei juuri huomannut, että oli vappupäivä.

Milanon tuomikirkkokin (Il Duomo) piti tietysti nähdä. Tuomiokirkon läheisyydessä oli myös ulkomaalaisia vihkipareja kuvattavana limusiineineen. En tiedä, mainostivatko vain vai olivatko oikeita pareja.

Matkalla Tiranoon pysähdyimme polkupyörämuseossa. Museo oli perustettu entiseen Madonna del Ghisallon pyhättöön. Siellä oli myös polkupyöräonnettomuuksissa kuolleiden henkilöiden kuvia.

Bellagiossa Como-järven rannalla kävimme tutustumassa Villa Melzin puutarhoihin. Siellä oli kukkaloistoa ja paljon muuta katseltavaa.

Matkalla Tiranoon yövyimme Bed&Breakfast-majatalossa il Grappolo. Talon terassilta oli mahtavat näkymät lumihuippuisille alpeille. Huoneissa oli ilokseni ilmainen wifi.

Matkan kohokohta oli junamatka Tiranosta St. Moritziin Sveitsiin ja takaisin samaa reittiä. Yksi pysähdyspaikoista oli vihertävän järven rannalla Miralagossa. Korkein pysähdyspaikka oli 2253 metrin korkeudessa Ospizio Berninassa, jossa oli vielä runsaasti lunta. Alempana kukat kukkivat ja luonto oli vihreää.

En ole koskaan aikaisemmn käynyt näin korkealla junalla. Onko teillä lukijat samanlaisia tai vielä hurjempia kokemuksia?