keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Talviajan kuntoilulajini

Talvella pyrin aina hiihtämään, mikäli se vain on mahdollista. Viime vuodet ovatkin olleet suotuisia hiihdon harrastukseen. Esimerkiksi viime vuonna oli mahdollista hiihtää vielä huhtikuun puolivälissä Helsingissä Paloheinässä. Toissa vuonna hiihtokilometrejä kertyi vähän yli 700, mutta viime vuonna vain 400 km. Tänä vuonna olen hiihtänyt toistaiseksi vain noin 250 km. Vapaaehtoistyö on verottanut osansa.

Hiihtämässä Paloheinässä
Nykyisin on mahdollista hiihtää myös hiihtoputkessa tai hiihtohallissa. Olen käyttänyt tätäkin mahdollisuutta hyväkseni. Jämijärvellä on hiihtoputki ja siellä olen hiihtänyt muutamana vuotena. Viime syksy jäi kyllä väliin, kun en saanut sinne enää vapaalippua. Sen sijaan hiihdin Kivikon hiihtohallissa viime syksynä ja parina vuonna aikaisemmin kokeilin hiihtoa siellä, jolloin sen nimi oli Ylläs-halli. Parina syksynä olen hiihtänyt myös Vuokatin hiihtotunnelissa viikon ajan.

Loukkasin polveni aikoinaan ja polvikierukka vaurioitui. Polvi on jouduttu leikkaamaan kaksi kertaa, viimeksi 3 ja puoli vuotta sitten. Nykyisin vapaan hiihto rasittaa polvea liikaa ja siksi olen hiihtänyt viime vuodet vain perinteisellä tyylillä. Täten kilometrejäkin kertyy vähemmän.

Kuntosalilla Ruoholahdessa
Kuntosalilla olen yrittänyt käydä viime vuosina säännöllisesti kerran viikossa joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Minulla on mahdollisuus käydä entisen työpaikkani kuntosalilla Ruoholahdessa. Talvella kuljen sinne ratikalla ja kesällä pyörällä Baanaa pitkin.

Kävelyä harrastan ympäri vuoden. Kävelyni on pääasiassa hyötyliikuntaa. Pyrin välttämään autoilua ja muita moottoroituja kulkuvälineitä, mikäli se vain on mahdollista. Kävelymäärä on ollut viime aikoina vuodessa vajaat 1000 km.

Kuntosuorituksiani HeiaHeia-palvelussa
Ostin neljä vuotta sitten itselleni retkiluistimet. Luistelua olin sitä ennen harrastanut tavallisilla hokkareilla useita kymmeniä vuosia sitten. Alkuvuosina luistelin retkiluistimilla järven ja meren jäällä sekä Eläintarhan urheilukentällä, jonne oli jäädytetty rata. Viime vuonna merelle ei pystytty auraamaan luistinrataa ollenkaan. Eläintarhan urheilukenttä oli suljettu koko viime talven korjaustöiden takia. Siksi viime vuonna en luistellut ollenkaan. Tänä vuonna rata on jälleen jäädytetty, mutta toistaiseksi en ole ehtinyt ollenkaan luistelemaan. Toivottavasti siihen on vielä mahdollisuus.

Halliuinnin aloitin vuoden 2010 syksyllä. Olen käynyt uimassa Mäkelänrinteen uimakeskuksessa syksyn ja talven aikana noin kymmenen kertaa. Yhdellä kerralla olen uinut 1 - 1,2 km. Tämän vuoden puolella en ole kuitenkaan ehtinyt vielä kertaakaan uimaan. Ulkolajit ovat houkuttaneet enemmän.

Mitä kuntoilulajeja te lukijat harrastatte talviaikaan? Mikä on mieluisin kuntoiluharrastuksenne talviaikaan?

1 kommentti:

  1. Mahtavan monipuolinen talviliikuntaohjelma. Minulle riittää reipas kävely.

    VastaaPoista